Community software als next-level marketing?

De marketing biedt diverse tools om je doelgroep te bereiken. Tegenwoordig kiezen steeds meer ondernemers voor community software. Wat doet deze software precies en wat willen deze ondernemers er mee bereiken? In dit artikel leggen we het uit.

Wat is community software?

Wanneer je het hebt over community software, dan spreek je over software waarmee organisaties in contact komen met de gebruikers van hun diensten of services. Er wordt een platform gemaakt waar de doelgroep ideeën kan delen en vragen kan stellen die betrekking hebben op jouw organisatie, service of dienst. Wanneer dit goed is vormgegeven, voorziet de software de gebruikers van nuttige informatie en laagdrempelige dienstverlening.

De mogelijkheden

De opties voor community software zijn nagenoeg eindeloos. Het is daarom belangrijk om vooraf af te bedenken wat je precies wil bereiken met de software. Is het slechts een plek waar mensen samen kunnen komen en zaken met elkaar kunnen delen of heeft de software ook als doel de klantenservice te ontlasten? Voor beide smaken zijn andere elementen nodig. Denk bijvoorbeeld aan FAQ’s of forums waar mensen kunnen discussiëren. Je kunt het zelfs nog een stap verder gaan door met je online community software een platform aan te bieden waar de doelgroep kan leren (e-learning). Dat is ook een manier om mensen aan je product, service of dienst te binden.

Een keuze maken

Welke afwegingen je precies moet maken voordat je jouw community software gaat inrichten is afhankelijk van het doel dat je nastreeft. Bedenk dus vooral wat jouw community sowieso moet kunnen. Als je het belangrijk vindt dat (een deel van) je klantenservice op een laagdrempelige manier kan worden afgehandeld, dan kan je denken aan een platform waar veelgestelde vragen worden beantwoord of een thread waar gebruikers en oud-gebruikers de vragen van nieuwe gebruikers kunnen oplossen. Vind je het juist belangrijk dat mensen op met jouw software kunnen socializen en inzichten delen, denk dan aan chatfuncties en forums. Wanneer je online community zich beperkt tot een enkele vereniging, doe je er eerst goed aan om te kijken naar een goed CRM voor verenigingen.