De telefoniste is het visitekaartje van elke organisatie

De meeste bedrijven en overheidsinstantie hebben één of meerdere werknemers in dienst als telefoniste. Dat kan fulltime zijn, maar de functie is ook geschikt voor een parttime invulling. De telefoniste is vaak het eerste contact dat een klant of relatie met de organisatie heeft. Dat contact is sterk bepalend voor de indruk die de beller krijgt van het bedrijf. Daarom moet de persoonlijkheid van de medewerker passen bij de uitstraling van het bedrijf of de organisatie. Een commerciële organisatie die hightech producten verkoopt zal anders met telefoontjes omgaan dan een organisatie die ouderenzorg aanbiedt.

Als telefoniste zoek je een werkgever waar je je thuis voelt

Voor een telefoniste is het belangrijk om op zoek te gaan naar een bedrijf waar je past. Als je een jonge dynamische persoonlijkheid bent die houdt van aanpakken, is een bedrijf dat er prijs op stelt dat klanten snel en efficiënt worden geholpen waarschijnlijk een goede match. Maar als je zelf graag wat meer aandacht aan mensen schenkt en de tijd wilt nemen om met de mensen in gesprek te gaan, zal je je daar niet zo op je plek voelen. Gelukkig zijn er voldoende vacatures voor een telefoniste, dus de kans is groot dat je een werkgever vindt die bij je past.

Afwisselend werk en een leuke opleiding

De functie van telefoniste is erg afwisselend door de vele soorten mensen waarmee je tijdens het werk in gesprek komt. Naast het beantwoorden van de telefoon bestaat een deel van het werk uit lichte administratieve taken. Een opleiding is wel vereist. De opleiding tot baliemedewerker en telefoniste die bij Fabius opleidingen wordt aangeboden is net zo leuk als het werk zelf. Je krijgt eerst basiskennis over het omgaan met de computer. Daarna volgt theorie over het voeren van een telefoongesprek, afgewisseld met soms hilarische praktijkoefeningen.