Kerstpakketten, ook in 2020? Jawel!
2020 zal de boeken in gaan als een buitengewoon merkwaardig jaar. En dat geldt niet bepaald in positief opzicht. Eerst was en is er natuurlijk het nodige fysieke en emotionele leed dat het zich makkelijk verspreidende coronavirus heeft veroorzaakt. En alsof dat nog niet genoeg was, kwam er een economische crisis bij waarvan nog onduidelijk is wanneer het dieptepunt zal zijn bereikt. Als je ondernemer bent in deze tijden sta je hoe dan ook voor interessante uitdagingen. Zelfs als je tot nu toe weinig merkt van de crisis is dat zo. In dat kader overweeg je als bedrijfsleider misschien wel om bezuinigingen door te voeren. Dat is logisch, maar besef je daarbij dat je niet opeens alles kunt wegsaneren. Kerstpakketten zijn bijvoorbeeld dusdanig populair bij werknemers dat het zonde zou zijn als je deze laat verdwijnen. Het zou bovendien een gemiste kans zijn, in die zin dat kerstpakketten een prachtige manier vormen om aan je medewerkers te laten blijken dat je hun inzet hebt gewaardeerd, juist in dit veelbewogen jaar.
Denk verder dan alleen je personeel
De meeste ondernemers geven louter aan hun personeelsleden een kerstpakket. Daar is in principe niets mis mee, maar wel is het zo dat je op deze manier misschien mogelijkheden laat liggen. Zeker als je bedrijf relatief sterk afhankelijk is van bepaalde samenwerkingsverbanden, is het zeer aan te raden voor kerst ook aan deze zakenrelaties te denken. Kortom, vergeet deze partners geen kerstgeschenk te geven en versterk daarmee de onderlinge banden.