Wie maakt er gebruik van CRM?

professionele-crm-systemen

Wanneer een bedrijf een CRM systeem heeft zijn er een aantal personeelsleden die hier vooral gebruik van zullen maken. CRM wordt vooral gebruikt voor relatiebeheer en acquisitie van nieuwe klanten. Bij een klein bedrijf zullen er meer werknemers betrokken zijn bij het systeem dan bij een groot bedrijf. Bij een groot bedrijf is het belangrijk om overzicht te houden wie er werkt met het CRM systeem. Wat is CRM? Werken met CRM houdt vooral in informatie toevoegen en gebruiken voor contact met huidige- en potentiële klanten.

Het verkoopteam

Voordat er een klant is, gaat het verkoopteam aan de slag met het werven van klanten. Hier komt al CRM om de hoek kijken. De verkoopteams moeten bijhouden met welke bedrijven of consumenten ze contact hebben gehad. De informatie uit de gesprekken kunnen ze ook direct in het systeem zetten en daarnaast kunnen ze de vervolgstappen toevoegen. Dit is belangrijk om het contact professioneel te houden. Je wilt geen fouten maken door iemand per ongeluk meerdere keren te benaderen of vragen te stellen over verkeerde informatie. Door alle verkregen informatie zo goed mogelijk bij te houden voorkom je fouten en werk je efficiënter. Wanneer er een klant gewerfd is, komt het volgende team in actie.

De relatiemanagers

Wanneer er een klant binnen is, start de taak van de relatiemanagers. Zij onderhouden het contact met klant. Een belangrijke taak van relatiemanagers is klantenservice. Wanneer klanten vragen hebben komen ze bij hen terecht en moeten ze daar antwoord op hebben of komen met een oplossing. Daarnaast houden relatiemanagers zich bezig met het onderhouden van de relatie door zich proactief op te stellen. Ze checken wat vaker of alles naar wens is en kijken of ze nog meer kunnen beteken voor de klant. Het keyword van relatiemanagers is communicatie. Een goede relatiemanager snapt dat dit heel belangrijk is en zetten de klant altijd voorop.