Waarom zou je voor een dealerportal kiezen?

Je wilt jouw zakelijke klanten en leveranciers steeds beter faciliteren terwijl je ook op de personeelskosten wilt bezuinigen. Het onderhouden van contacten met klanten, het verwerken van orders en het vastleggen zijn tijdrovende zaken waar je medewerkers veel tijd aan moeten spenderen. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, maar om iedere klant de juiste aandacht te kunnen geven heb je ook enorm veel capaciteit nodig. Met een dealerportal kun je een hoop zaken automatiseren terwijl je ook nog eens een mooie service richting je zakelijke partners verleend. In onze blog vertellen we meer over de dealerportal. 

24 uur per dag en 7 dagen per week bereikbaar

Met een dealerportal ben je feitelijk 24 uur per dag en 7 dagen in de week bereikbaar voor jouw partners. Zakelijke partners hebben soms nog even op de valreep een spoedorder die ze willen inschieten, maar komen in de problemen wanneer de accountmanager al naar huis is. Als ze inloggen op de dealerportal zouden ze kunnen controleren of de benodigde producten op voorraad zijn, tegen welke prijs ze het kunnen inkopen en ze kunnen ook direct de bestelling plaatsen. Zo verleen je niet alleen service, maar je loopt ook geen risico dat je klant elders gaat bestellen.

Met een dealerportal kun je bezuinigen

Met een dealerportal kun je ook heel goed bezuinigen op bijvoorbeeld de personeelskosten. Accountmanagers en commercieel medewerkers kunnen door een dealerportal veel meer klanten bedienen terwijl ze geen overuren hoeven te maken. Logischerwijs heb je nog altijd personeel nodig om het persoonlijke contact met klanten te onderhouden en om eventuele problemen op te lossen, maar veel zaken kunnen via de dealerportal lopen. Van het bestellen tot aan het downloaden van facturen en van het aanvragen van een helpdesk tot het stellen van vragen aan zijn of haar account manager.

Duidelijkheid en minder ruis op de lijn

Met een dealerportal kun je ook veel beter duidelijkheid verschaffen over bijvoorbeeld voorraden, inkoopprijzen, speciale condities en andere bijzondere afspraken. Veel zaken worden aan de vergadertafel of telefonisch besproken, maar het schriftelijk vastleggen is minstens zo belangrijk. Deze afspraken kun je in de dealerportal vastleggen en zo weten alle partijen waar ze aan toe zijn. Met als resultaat minder discussies in de e-mail of aan de telefoon en hiermee spaar je ook weer tijd en dus geld uit.

Automatische koppelingen met een dealerportal

Je partners en leveranciers werken eveneens met systemen en hoe mooi zou het zijn als je jouw systemen met die van hen kunt koppelen? Dat kan bijvoorbeeld met een dealerportal. Je kunt jouw ERP, inkoop systeem en andere systemen koppelen met die van de partner of de leverancier. Via API koppelingen wordt data continu heen en weer gestuurd en kan een partner bijvoorbeeld op zijn eigen systeem inloggen, een producten opzoeken en zien of jij als reseller of fabrikant van het product het ook op voorraad heeft. Maar je kunt veel meer data delen en uitwisselen. In dat opzicht zijn de mogelijkheden eindeloos.